Van bomen naar technologie: De digitale transformatie van GeesinkNorba

GeesinkNorba's Resultaten

Over GeesinkNorba

GeesinkNorba is al 150 jaar een van de toonaangevende fabrikanten van hoogwaardige afvalbeheeroplossingen ter wereld. Ze ontwerpen, leveren en onderhouden afvalinzamelvoertuigen, met een focus op continue verbetering van zowel hun producten als hun bedrijfsvoering. De drie merken die onder de GeesinkNorba Groep vallen (Geesink, Norba en Kiggen) bieden hun klanten een unieke combinatie van effectiviteit, efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid. Met meer dan 97 servicepunten, 32 magazijnen en 600 medewerkers in 39 verschillende landen, is GeesinkNorba een leidende entiteit binnen de afvalindustrie. Om hun positie als marktleider te versterken, wil GeesinkNorba vooruitstrevend zijn in zowel de ontwikkeling van nieuwe technologieën als de optimalisatie van de interne organisatie, waarbij duurzaamheid een drijvende kracht is.

 

Uitdaging

Een groot deel van de producten van GeesinkNorba wordt op maat gemaakt. De verschillende wensen van de klant verhogen aanzienlijk de complexiteit van het productieproces. In de oude situatie werden de verschillende klantwensen in het productieproces verwerkt met behulp van papieren werktekeningen en instructies. Dit leidde tot een jaarlijks papierverbruik van ongeveer 600.000 A4-vellen (ongeveer tien bomen). Daarnaast nam het verwerken van deze papieren drie indirecte voltijdse werknemers (FTE's) in beslag, wat neerkomt op 120 uur per week. Omdat de werktekeningen op papier stonden, waren last-minute wijzigingen in de bestellingen uiterst moeilijk door te voeren. Deze manier van werken zorgde ervoor dat de procesarchitectuur bij GeesinkNorba suboptimaal functioneerde en dat automatisering van de end-to-end processen niet mogelijk was. Dit kwam niet overeen met de kernwaarden van de organisatie op het gebied van duurzaamheid en continue verbetering.

 

Oplossing

Samen met het team van GeesinkNorba hebben we alle huidige processen in kaart gebracht. Deze procesanalyse vormde de basis voor het optimalisatie- en digitaliseringsproces. Deze processen werden vervolgens geoptimaliseerd en geautomatiseerd in SmartLayer. Hierdoor werden de productiesystemen en het SAP ERP-systeem via een centraal platform met elkaar verbonden. Hiervoor ontwikkelden we een gebruiksvriendelijk en duidelijk dashboard waarin alle relevante informatie te vinden is. Elke eenheid of werkplek werd uitgerust met een eigen slimme eenheid, zodat er directe toegang is tot het nieuwe systeem door de hele organisatie en op elk moment. Dit platform is op een agile manier ontwikkeld, waardoor het efficiënt is en gemakkelijk aan te passen aan veranderende interne en externe behoeften.

Naast procesautomatisering hebben we real-time root cause analyse geïmplementeerd. Dit voorziet GeesinkNorba van continue en relevante metadata, waardoor zij sneller nieuwe kansen kunnen identificeren en constante kwaliteitscontrole kunnen handhaven.

 

Resultaat

Dankzij de proces gebaseerde aanpak heeft GeesinkNorba nu end-to-end controle over hun productieproces. De overstap van papier naar digitaal heeft in zeer korte tijd veel organisatorische voordelen opgeleverd voor het bedrijf. De doorlooptijd is aanzienlijk verminderd, waardoor de output van hun productieproces met 40% is verhoogd. Digitalisering heeft ook de werk-efficiëntie met 45% verhoogd. Naast de toegevoegde waarde op de werkvloer bespaart GeesinkNorba nu elk jaar 600.000 vellen A4-papier. En omdat al dat papierwerk niet meer verwerkt hoeft te worden, besparen ze ook drie indirecte FTE's. Al met al duurde de implementatie van het slimme eenheid concept slechts ongeveer twee maanden, wat de winsten nog indrukwekkender maakt.

Neem contact op

Be smart, add a layer